måndag 14 december 2009

Vi fuskar lite jag och Ida. Vi har plockat bort liggdelen i vagnen. Eftersom Ida blir helt galen av att ligga på rygg tycker hon det är tråkigt att ligga på mage i vagnen då hon inget ser. Jag har hela tiden väntat in henne så hon är trött och sover hela rundan. Men sen hon får halvsitta är hon super nöjd. Tittar och pratar och somnar.. då jag passar på att sänka ryggen så hon får sträcka ut sej så hon inte ska få ont. Vaknar hon får hon sitta upp igen. Det är så skönt att bara kunna ta vagnen och gå ut.. bara hon har ätit först förstås!
Och ser ni så duktig Dante är. Han går fint brevid när han har koppel på. Hans halsband som han har börjar bli lite litet. Så Jette.. Vi behöver halsband ;)
Ida har också kommit på för nån vecka sen att handen är himla skoj att titta på. Spec om man har ett snyggt mönster på tröjan. Hon kan titta på sina armar och händer hur länge som helst utan att tröttna hehe Så himla gulligt.
I lördags så var jag och Malin och Rebecca ute och red. Riktigt trevligt att komma ut. Jag och Rebecca red barbacka. Och ni som känner Ronja och vet hur hon är när hon är på sitt bästa och gladaste humör. Jag och Rebecca kom upp sidan om varandra i traven uppför backe. Ronja och Loke började så klart tävla och på några sekunder stack dom iväg. Uppförbacke.. och sen nerför, inte går det att sakta av ner förbacke. Rakt fram fick vi rida fast att vi skulle till höger, men svängen var för skarp. Jag fick stopp på Ronja efter ett tag med Loke fortsatte över en stock och sen var det stopp. Rebecca höll sej kvar på ryggen!


Igår kom Julia hem igen efter att ha varit hos sin mamma en vecka. Per hade fullt upp med att sätta upp en lampa i stallet. Jag sa till Julia att hon kunde passa på att duscha innan våra lussefika gäster kom. Jag plockade fram den fina badbaljan som jag köpt. Fällde upp den i duschen och Julia sitter lyckligt i den. Tvättar sej och myser. Ida sover och jag pysslar med tvätten. Rätt som det är så vrålar Julia att det är översvämning Jag ber henne stänga av vattnet och komma upp. Hon torkar sej och klär sej och när jag kommer in i badrummet ser jag hela golvet fullt med vatten. Bara att torka upp. Jag går ner för att kika på Ida och hör hur det droppar i köket! Shit! Ringer Per och säger att det droppar från taket. Per blir ju lagom glad. Torkar som en tok och sätter burkar i hela köket där det droppar vatten. Torkar klart där uppe och eldar på som tusan för att taket ska torka. Suck! Jag hade satt badbaljan över avloppet.. så all vatten som kom utanför rann ut på golvet och ner vid dörren där det ännu inte är en list och all vatten droppar från taket i köket. Golvet i köket blev så vått att det letade sej ner i källaren och lämnade en snygg pöl! Typiskt. Nåja, ett missöde händer lätt och nu vet jag att inte sätta badbaljan ovanför avloppet nästa gång :) Man är alltid efterklok.
Ida har vuxit ur alla sina 56 kläder nu. Hon växer fort min lillflicka. Jag har packat ihop en liten påse som jag ska gå hem med till Pernilla och Rune som fick tvillingar ett tag efter Ida föddes. Det finns många mammor som man beundrat. Inte minst sin egen mamma utan andras mammor också. Man har under livetsgång sett både bra och mindre bra mammor och för min del finns det också en mamma som jag önskar att jag träffat och lärt känna, men jag får nöja mig med att höra alla vackra ord de säger och historier som berättas om henne. Nu när man själv blivit mamma snor man åt sej det bästa från de mammor man sett och mött och stöter så klart bort det som man tyckt mindre bra om. Många kloka ideer roffar man snabbt åt sej. Åter till Idas kläder. Alla hennes kläder markerar jag med en guldtråd i lappen så att när jag lånar ut som ska de lätt kunna se vilka jag sen vill ha tillbaka. Den mamman som gjorde detta hade en drös med barn. Och för att kunna hålla rätt på ägaren till kläderna gjorde hon på detta viset. Tack! Jag hade aldrig kommit på det om det inte varit för dej!

2 kommentarer:

  1. Ja, vi hade trevligt, gick och tog de lugnt... Fikade och fick köpt de sista sakerna. Sen hem till henne och åt lite ris a la manta som hon gjort=P Och spelade lite weii^^

    Vi har också fått en nyårsidé som ligger lite närmare oss. Niklas jobbar fram till dagen innan nyår, så han tycker de blir lite mkt "köra".. Men iaf, det får bli resturang i Hbg med MJ och lite vänner ist=) Vi får ses i sommar eller till våren ist.

    Love you too!!

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt :)

    Ja vi kommer ner en sväng till våren så får vi ses då istället.

    SvaraRadera