torsdag 24 december 2009

Julafton

Då var det julafton idag! Igår fick vi äntligen köpt en gran och det var i sista sekund. Julgransgubben höll på att packa ihop när Per kom och skulle köpa! Men en gran fick han fatt i, 100 kr! Fin, tät och hög, ska ju vara lite piff och puff gran över den.

Det enda som var lite jobbigt var att stammen var sne.. Det var svårt med den ena julgransfoten som vi hittade. Per blev arg och då granen tippade hela tiden. Det löste han snabbt med att först hitta en fot med fyra ben och sen binda upp granen med ett band som han spikade fast i väggen och till sist knyckla ihop den trebenta foten tillsammans med en rad svordommar. Det tyckte Per kändes bra :) Och visst blev granen fin till slut?




På julaftons morgon blev vi bjudna på frukost hos Åsa och Lasse! Det var ett rent kalas bord med en massa gott!











Efter frukost gick jag Ida och Per ner till oss. Nu ser Per på Kalle Anka, inget som jag tycker är direkt skoj. Har sett på det i över 20 år och än så länge är det inget som Ida heller bryr sej om så det känns inte så viktigt. Under hela dagen har jag gått och undrat vad mamma och pappa och mina syskon gör. Under hela julafonsdagen är de tillsammans och äter och lagar god mat, pratar och underhåller varandra.. *Saknar* denna julen firar de också tillsammans med min moster Jette och hennes familj. Det är helt andra seder och rutiner och mat. Alla familjer firar jul på helt olika sätt. Äter olika mat och har sina olika traditioner och seder. Givetvis så saknar man det som man är van vid. Annat blir det nästa år! Då kommer jag ner med min lilla familj :)för med sanningen i vitögat så är det familjen som man saknar mest och julen som firas på vårt sätt.
Ikväll när Åsa och Lasse kommer hem från sitt julfirande med Lasses familj hämtar de upp Julia på vägen. Sen kommer de alla hit och då ska vi äta julmacka och öppna julklappar. *mys*

2 kommentarer:

  1. aww vi saknade dig också. Men jag firade inte hemma.. Jag firade hemma hos alle och hans släkt. Längtar tills nästa jul då alla firar ihopa :)

    SvaraRadera
  2. jipipipippiiii nästa jul firar vi ihop ska också försöka få hit Jette o dom andra i familjen. Längtar redan, jag ska nog redan NU gå och planera var alla ska sitta och var dom ska sova......Såja då var det klart Låt året gå fort

    SvaraRadera