måndag 28 december 2009

Bulldozermamman?! Är det jag?!

Jag har mött många bulldozer människor. Människor som plogar sej fram och tar för givet att andra backar när dom kommer. De som tror att det är kungar och drottningar och sätter alla Sveriges lagar och regler som de ofta själv bryter och annars restar sej på och dess utom tror dom att de har en massa makt. De roliga med dessa bulldozer människor är att de bara är bulldozrar i vissa sammanhang. Man kan till och med se skillnaden när de är bulldozrar och inte. Det hänger liksom i luften. Och givetvis finns de bulldozer människor som är det alltid.. men det är lite skillnad på dom, de är oftast inte elaka. Bara jävligt rakt fram och har sina egna principer och då är det så det ska vara! Medans de som bara är det ibland är ofta väldigt dumma. Jag tror att det är så med iblandbulldozrar är det för att de själv är utsatta för bulldozer människor och ger sej på och är bulldozrar när de möter nån de kan bulldozra över. Jag har aldrig varit en bulldozer människa. I många situationer har jag önskat att jag var det. Just för att kanske få känna på känslan av att vara det och för att kanske få mig lite mer respekt. Respekt har jag alltid haft en känsla av att jag har för lite av, fast som tur är bara lite då och då. När jag flyttade från Skåne lovade jag mig själv att jag skulle förändra lite av de mesiga hos mig. Jag lovade mig själv att inte vara konflikt rädd, att våga bulldozra mig lite mer, att inte acceptera att bli undanskuffad etc. Antar att jag känner mig lite misslyckad på den biten.. men det är inte försent! Man kan alltid ändra sig till det bättre. Och nu inför det nya året ska jag avge det som ett löfte! Kanske är det fel, men jag kan ju alltid försöka och se om det är nått för mig. Antagligen inte. Men vem vet.. kanske kan det bo en liten tuffing i mig också eller är det ett mer rätt att säga elak eller dum?? Och är det verkligen nått som jag vill föra över till Ida och till den framtida bebisen?

Vad är era nyårslöften?

16 kommentarer:

  1. Ja det var inget dåligt nyårslöfte=) Man skulle behöva en dos bulldozer sj men det ligger bara helt enkelt inte i mig. Jag är för osäker i mig sj. Men annars har jag inga nyårslöften -jag har slutat bita på naglarna^^

    Kanske försöka bli bättre på att göra god och nyttig mat;)

    SvaraRadera
  2. Mitt nyårslöfte är motsatsen. Jag ska ha mer tålamod med barnen när det är det som behövs, och inte bara explodera och gapa och skrika, utan vara konstruktiv. Mindre bulldozer.

    Ska vi mötas halvvägs?

    SvaraRadera
  3. Anna: Måste det ligga i en? Kan man inte arbeta fram det?

    Isidor: Längesen! Roligt! Ja visst kan vi mötas på halva vägen.

    SvaraRadera
  4. jag vet inte=/ jag tror det kan ha med att sj.förtroende att göra... är man säker på det man gör och vill så är det nog inga problem! inte fundera för mkt så att sanden rinner ur tiden *s* .. man kan ju oxå vara säker, men ändå osäker på om man är säker .. Skitjobbigt det där haha!!

    SvaraRadera
  5. Intressant nyårslöfte! =)Själv är jag nog lite bossig av naturen, och det finns helt klart nackdelar med det med. Jag får istället jobba på det motsatta, att låta andra ta mer plats och hålla mig själv tillbaka emellanåt.

    Framtida bebisen, nu blev jag ju nyfiken, är du gravid igen? isf var det snabbt jobbat! =) Åh, jag är också sugen på en till, våran tös blir ju 4 i april...

    (Vet inte ens om du minns mig, men vi träffades på Grevagården i våras, när du var där med Åsa!)

    mvh Linda

    SvaraRadera
  6. Linda: Nej jag är inte gravid :) men det planeras pseudotvillingar, så snart så :) Förstår att du är bebis sugen!

    Anna: Ja sen är jag också osäker på om jag vekligen vill bulldoza.. ska jag verkligen bli en sån som jag själv stör mig på att andra är? Samtidigt känner jag att jag på nått sätt måste skaffa mig mer pondus och stake!

    SvaraRadera
  7. sur, mesig, glad, arg, bestämd, säker, osäker.
    Man ska hälst vara lite av varje men lära sig att plocka fram det till rätt person vid rätt tillfälle.
    /Jette

    SvaraRadera
  8. Spännande, ja då är det ju snart dax igen! Vad kul! Jag och min lillasyster är pseudotvillingfar, det är 14 månader mellan oss.

    Här vill det sig inte riktigt, jag har haft § missfall och de har hittat en cysta (ofarlig dock, men stor) så det var visst inte så enkelt som jag trodde att få till ett syskon trots att nr 1 gick så snabbt och lätt. =/ (fast jag hade ett MF innan dottern kom också)

    mvh Linda

    SvaraRadera
  9. Linda: Ja visst är det snart dags. Hur har du och din systers relation varit under uppväxten och nu när ni fötts så tätt?

    Usch vad jobbigt. Jag och Per var mitt uppe i utredning när ida kom till :) Så den kunde vi lägga åt sidan igen hehe. Jobbigt med många MF i bakrunden.. kan dock bara föreställa mig hur det skulle vara. Hoppas i alla fall att det ska gå vägen nu för er och att bebisguden är på er sida!

    SvaraRadera
  10. Idag har vi en bra relation. Vi står inte varandra så där särskilt nära, men gillar att umgås och har lätt för att prata med varandra om lite lagom djuopa grejer. =)

    Under uppväxten... eh, vi hatade varandra. Slogs så blodet sprutade, var aldrig sams om något och gjorde vårat bästa för att förstöra för varandra. Så för oss var det kanske ingen höjdare. Berodde nog mkt på våra personligheter också, två starka, lite bossiga och envisa individer tätt födda i en lite smådåligt fungerande familj... Framförallt jag tog väl en del stryk av det hela, är du nyfiken på att veta mer om det hela får vi ta det privat, för det känns lite känsligt för att lägga ut här!

    Jag ska be till bebisguiden! =) Dansa bebisdansen, eller ngt! =)

    SvaraRadera
  11. Linda: Skönt att ni har en någerlunda bra relation nu och synd att ni inte hade en mer kompis relation i er barndom. Det är ju mer så jag tänker.. att Ida och det framtida syskonet ska ha stor glädje av varandra och kunna leka med varandra och vara riktiga bästisar :) Jag själv har på tok för många år mellan mina systrar och jag kan vara lycklig över att jag växt upp på en plats där jag haft många kompisar. En vännina till mig har två flickor med 13 månader mellan och de är precis så.. super bästisar, iofs är de 1 och 2 år så det kanske är för tidigt att säga om det kommer hålla? Men kanske svårt att få det funka om det är lite halvtaskig familjeliv?.. Antar att man bara får göra sitt bästa för att det ska funka och gå som man vill helt enkelt :) Mycket kärlek och mycket skratt!!

    Nej du behöver inte alls hänga ut dej på nått vis. Vissa saker har andra helt enkelt inte med att göra. Alla bär vi på nått mörkt och hemligt mer eller mindre.

    SvaraRadera
  12. Jag var tvungen att fråga mina föräldrar om det här, spännande! Tydligen kom vi bra överens och lekte som små, fram till vilken ålder kunde de inte säga, men det måste varit innan mina minnen. Men fram till 4-5 års ålder så hade vi tydligen varit bra vänner!

    Jag tror det kan bli jättebra med nära i ålder, precis som det motsatta kan bli jättebra. det beror nog på många olika förutsättningar inom familjen, och personligen osv!

    Hoppas ni får till det "i tid" nu då! =) Det är det jobbigaste som finns att längta och försöka och inget (eller negativa saker)händer, för helt plötsligt ser man inget annat än gravida magar och nyfödingar vart man än vänder sig! Just nu när jag så hysteriskt gärna vill, då går alla mina vänner och blir gravida, givetvis. det är lite plågsamt, även om jag är glad för deras skull!

    SvaraRadera
  13. Linda: Ja precis. Man får helt enkelt hoppas på att man lyckas hålla syskonen sams :) Men det är som du säger, många saker spelar säkert in.

    Ja vi hoppas också på att det ska lyckas "i tid" samtidigt så är ju inte bebislängtan så stor när vi väl ska sätta igång eftersom ida kommer vara bebis ett tag. Men det går fort.. rätt som det är så är hon stor.

    Ja jag vet precis vad du går igenom. Bebislängtan och bebisverkstad när det inte går som man vill är inte skoj! Usch jag har själv varit där. Känner med dej!

    SvaraRadera
  14. man kan vara bästisar fast det är åldersskillnader, och inte bästisar om man är nästan lika gamla.Det är 13 månader mellan min syater och mig. Vi har nog aldrig varit kompisar:( Men mellan min syster och min bror är det 11,2 månader emellan och dom har nog alltid hållit ihop i vått och torrt ( sad story) Har dock kommit bra överens med min 5 år yngre syster, det är jag nog rätt nöjd med.

    SvaraRadera
  15. Mamma: Erik och Majbritt kom ju först så det beror nog på det. De hade redan bunkat ihop sej. Det är ju så med tre st att det ofta blir en som blir utanför. Trist!

    SvaraRadera